Kirándulás Kalocsára és Hajósra

A pontosan érkező útitársaknak köszönhetően a tervezett időben tudtunk elindulni. A másfél órás út csak azzal hosszabbodott meg, hogy Kalocsán a szűk utcákban keringve, nehezen találtunk megfelelő helyet a leszálláshoz, hogy viszonylag közel legyünk a bejárathoz. Az eső éppen csak szitált, ernyőt sem nyitott mindenki.

Már vártak bennünket, a mosdók látogatása után végigvezettek az Érseki Múzeum és Kincstár modern, három szintes épületében. Az első és második szinten a múzeum kincseit, az érsekekről készült festményeket, ruháikat, ékszereiket és használati tárgyaikat láthattuk kísérőnk értelmező magyarázatával. A harmadik szinten, a tetőtérben, kép- és kárpitgyűjtemény van kiállítva.

Ezután az Érsekség Főszékesegyházában jártunk körül. Megcsodálhattuk a freskókat, a felújított állapothoz illő új oltárképet (az eredeti több darabból állt, a múzeumban láthattuk). Sajnos csak messziről láttuk, de nem hallottuk a hatalmas orgonát. Némi hezitálás után (időhiány) lementünk az altemplomba is. Ez még nincs felújítva, nem látogatható, csak Asztrik érsek (Ő hozta Rómából István királynak a koronát) csontvázát és néhány vele együtt eltemetett eszközét láthattuk nyitott koporsóban.

Végezetül a nagyon gazdag érseki könyvtárat látogattuk meg. Rengeteg, az elmúlt évszázadokban készült, különféle tudományok ismereteit tartalmazó könyvet gyűjtöttek össze. Nagyon jól mutat az egységes kötésben lévő könyvek sora. Különösen érdekes volt a tárolókban nyitva elhelyezett, a középkori orvoslással kapcsolatos gyűjtemény.

Az eső közben elállt, ezért rövid sétával értük el az éttermet. A családias, vidám hangulatban gyorsan felszolgát bőséges ebéd után a busszal Hajósra indultunk.

Hihetetlen látvány nyújtott a Hajóshoz tartozó, de kissé különálló település, (Hajós-Pincefalu), amelyben valamennyi utcát pincesor alkotja mindkét oldalon. A Cabernet Látogatóközpontban kiállított borokat, borászati eszközöket, borlovagrendek ruháit vezető magyarázatával kísérve tekinthettük meg, majd az érdeklődők borkóstolón vettek részt. A kóstolás mellett a borokról a borászatról érdekes és hasznos előadást hallgathattunk egy borász hölgytől.

A hazafelé vezető utunkat kis kitérővel megszakítva megnéztük a Szelidi-tavat. A továbbiakban – már buszon ülve – keresztülutaztunk egy gyors záporon, majd más esőmentesen érkeztünk Budapestre.